Ismerkedjünk tovább Svájccal. Ugyan nem tartozik az Európai Unió tagországai közé, mégis igen jelentős szerepet játszik a térségben. Sokan választják mostanában új lakóhelyükül. És ha már Svájc, akkor vasút :) Erről szól most a német nyelvű szöveg. Viel Spaß!
Országnév: Svájci Államszövetség
Népesség: 7,3 millió fő
Kiterjedés: 41 285 km²
Éghajlat: Svájc tengerszint felett 3000 m-rel elhelyezkedő mindig havas területeinek éghajlata hegyvidéki, alacsonyabban fekvő területein kontinentális, míg délen mediterrán hatások érvényesülnek. Az évi csapadékmennyiség 1000-2000 mm.
Főváros: Bern
Hivatalos nyelv: német, francia, olasz, rétoromán
Vallás: római katolikus (43%), protestáns (35%), iszlám (4%), görög-keleti, egyéb.
Pénznem: svájci frank (CHF)
Vízum: nem szükséges. A magyar állampolgárok 90 napra vízummentesen, megfelelő anyagi fedezet (100 CHF/fő/nap), vissza-, illetve továbbutazásra szóló érvényes vonat- vagy repülőjegy felmutatásával utazhatnak be az országba. Az útlevélnek a tervezett utazás és tartózkodás időtartamára érvényesnek kell lennie.
Közlekedés
A közutak általános állapota rendkívül jó, az úthálózat sűrű. Nem találkozni zsáktelepüléssel, több úton meg lehet közelíteni egy kis falut is. A gépkocsival utazóknak a svájci autópályák használatához (zöld tábla jelöli), kötelező matricát vásárolni. Nincs kivétel, egységesen éves matrica van, az ún. "Autobahn Vignette". Nincs 1 napos vagy 1 hetes jegy. Ez azonban mindössze 40 CHF. A forgalmasabb határátkelőknél megvásárolható.
A magyar vezetői engedély a tartózkodási engedély kiadásától számított egy évig érvényes. Aki hosszabb tartózkodást tervez, jobban jár, ha lecseréli svájci jogosítványra, ami egyébként örökre szól, tehát nem kell időről-időre orvosi vizsgálatra járni.
A svájci közlekedési szabályok meglehetősen szigorúak, azok kismértékű megszegése is nagyösszegű bírsággal járhat.
Az általános sebességhatárok a következők:
- lakott terület: 50 km/h
- lakott területen kívül, normál úton: 80 km/h
- autóút: 100 km/h
- autópálya 120 km/h
A sebességet fix radarokkal ellenőrzik, nagyon oda kell figyelni – főleg a nagyobb városokban -, mert nem mindig szembetűnő, csak akkor, amikor már villan. Ne essünk tévedésbe, hogy esetleg magyar rendszámú autóval nem fognak megtalálni. Előfordulhat, hogy hónapokkal később egy rutin ellenőrzésnél vagy határátlépésnél derül ki, hogy volt szabálysértésünk. Ezt azonnal behajtják.
Az általános szabályozás szerint egy pohár sör, bor fogyasztása utáni autózás elfogadott.
A gyalogosok kiemelt figyelmet kapnak, az autósnak már a lelépés szándékánál meg kell állni, és át kell engednie a gyalogost. Előfordul, hogy körül sem néznek, igaz a zebrán kívül nem rohangálnak keresztül-kasul az úton. Ennek az az eredménye, hogy már az óvodáskorú gyermek is egyedül megy az oviba, akár gyalogosan, rollerrel, biciklivel.
A biztonsági öv használata kötelező, 7 év alatt a gyermekülés is. A mobiltelefon haszálata kizárólag kihangosítóval engedélyezett.
Parkolás: nem egyszerű, és néhány kivételtől eltekintve nem ingyenes. A nagyobb városokban elérhetőek a parkolóházak, melyek telítettségét már az utcán lehet látni. A nem kijelölt helyen történő várakozás esetében az autót azonnal elszállítják. A nagyvárosokban a kijelölt helyeken is kell parkolótárcsát használni, mert limitálva van az ott eltölthető idő. Illetve vannak olyan parkolóhelyek, ahol az automatába bedobott összeg szerint parkolhatsz. Az idő túllépése esetén bírságot kell fizetni. A nagyobb üzletek alatt is van parkolóház, használatuk pénzbe kerül. A díj nem egységes, de mindenütt korrektül feltüntetik. Amennyiben bankba, vagy hivatalos helyre megyünk, ott használható a „látogató” parkolóhely.
Az országon belül utazhatunk autóbusszal, vonattal egyaránt. Mindkét forma rendkívül megbízható, kultúrált és a legkisebb helyekre is eljuttatja az utazót. A hajók, buszok, vasutak, tömegközlekedés alacsonyabb áron való igénybevételére jogosító Svájci turistabérlet a MÁV Közönségszolgálatánál szerezhető be.
Forrás: Euvonal
In der Schweiz waren im 19. Jahrhundert noch alle Bahnen im Besitz privatrechtlicher Gesellschaften. Die wirtschaftlichen und regionalpolitischen Interessen der Gesellschaften führten zum finanziell desaströsen Bau praktisch parallel verlaufender Eisenbahnstrecken, der die als Gegenstück zu den grossen Gesellschaften konzipierte Nationalbahn in den Konkurs trieb. Die bedingungslose Gewinnstrebigkeit der monopolistisch aufgestellten Gesellschaften (Regionalmonopole) führte zu heftiger öffentlicher Kritik. An der Volksabstimmung vom 20. Februar 1898 wurde vom Souverän die Verstaatlichung der fünf grossen Gesellschaften gutgeheissen. Der erste Verwaltungsrat bestand aus 54 Mitgliedern, und die erste konstituierende Sitzung wurde am 24. Oktober 1900 abgehalten. Seit dem 1. Januar 1902 existiert die SBB als vollständige Organisation; an diesem Tag fuhr auch der erste Zug, der wirklich von der SBB-Generaldirektion geführt wurde. Damit gilt dieser Tag als offizielles Geburtsdatum der SBB. Bis dahin wurde der Betrieb zwar im Auftrag der Bundes, aber noch in der Organisation der Privatbahnen geführt.
Auf den Fahrplanwechsel vom 3. Juni 1956 hin ging die SBB zusammen mit den anderen europäischen Bahnen zum Zweiklassensystem über, die dritte Wagenklasse wurde zur zweiten, die zweite und die erste wurden zur neuen ersten Klasse zusammengelegt.
Am frühen Abend des 22. Juni 2005 brachte ein netzweiter Stromausfall den Zugverkehr der SBB und vieler anderer Bahnen für über drei Stunden zum Erliegen. Geschätzte 200.000 Reisende und rund 2000 Züge waren von dieser Betriebspanne – der bisher grössten in der Geschichte der Schweizer Bahnen – direkt betroffen. Wie im Nachhinein festgestellt wurde, war eine Überlast auf der Stromübertragungsleitung Amsteg–Rotkreuz ursächlich für die Störung: Diese hatte infolge von Bauarbeiten an der Leitung Amsteg–Wassen-Steinen als einzige Verbindung den gesamten Energieaustausch zwischen der Gotthardregion und den anderen Landesteilen zu bewältigen, verfügte aber über eine geringere Transportkapazität als in der Anlagendokumentation angegeben.
Mit dem Fahrplanwechsel am 11. Dezember 2005 verboten die Schweizer Bahnen das Rauchen in allen Zügen; auch in den Bahnhöfen wurden rauchfreie Zonen markiert.
Forrás: Schweizerische Bundesbahnen
Egy kis segítség
im Besitz haben – tulajdonában van
desaströs – katasztrofális
in den Konkurs treiben – csődbe juttat
e Gewinnstrebigkeit (-) – nyereségvágy
e Volksabstimmung (-, -en) – népszavazás
e Verstaatlichung (-) – államosítás
gutheißen (-ie-, h.-ie-) – jóváhagy
r Verwaltungsrat (-(e)s, -¨e) – igazgatótanács
e konstituierende Sitzung – alapító ülés
e Generaldirektion (-, -en) – vezérigazgatóság
übergehen (-i-, i.-a-) – áttér valamire
e Wagenklasse (-, -n) – kocsiosztály
r Stromausfall (-(e)s, -¨e) – áramkimaradás
e Betriebspanne (-, -n) – üzemzavar
direkt betroffen – közvetelnül érintett
im Nachhinein feststellen – utólag megállapít
e Überlast (-, -en) – túlterhelés
markieren (-te, h.-t) - kijelöl